Elisabeth Andreassen Fansite - Historik - Skivhistorik Tillbaka
SKIVHISTORIK


DE FINESTE
Elisabeth Andreassen
Grappa ¤ 2014

"Bettans beste 2" var från början arbetsnamnet på detta samlingsalbum innan det slutligen
fick namnet "De fineste". Albumet är en uppföljare till den första samlingsskivan som kom
19 år tidigare, 1995. Flera av låtarna som är inkluderade på detta album fanns även med på
den tidigare samlingen. De totalt 39 spåren är fördelade på 2 skivor, den första med låtar
enbart på engelska och den andra med låtar på svenska och norska. Det skiljer 33 år mellan
de äldsta låtarna "Together again" och "Då lyser en sol" och den helt nyskrivna "A countrygirl
at heart". Däremellan finns hits från hela karriären samlade. Sammanlagt nio av Elisabeths
soloalbum finns representerade men på albumet finns även låtar med Chips, Bobbysocks,
Bettan & Jan Werner och Kikki Bettan Lotta. Flera duetter finns också med, bl. a. "Jackson"
med Lee Hazlewood, "When I fall" med Henning Kvitnes, "Nu mår jag mycket bättre" med
Bjarte Hjelmeland och "Kommer tid, kommer vår" med Jan Johansen, varav den sistnämnda
enbart har släppts på singel tidigare. En annan låt på samlingen som inte heller givits ut på
något album tidigare är melodifestivalbidraget "Vaken i en dröm" från 2011. En nyinspelning
av Dolly Partons "Jolene" finns också med. Albumet, som är det tredje från skivbolaget
Grappa Musikkforlag AS, släpptes i Norge i början av november.


KÄRLEKEN & LIVET
Elisabeth Andreassen
Grappa ¤ 2012

Uppföljaren till folkmusik-CD:n "Spellemann" är en hyllning till musikern, kompositören och
skivproducenten Rolf Løvland, som Elisabeth har arbetat med sedan mitten av 1980-talet.
Samtliga låtar på albumet är komponerade av Rolf och skivan är precis som föregångaren
producerad av Bjørn Ole Rasch. Skivan är inspelad i Kongshavn Studio i Kristiansand under
hösten 2010 och fram till och med hösten 2011. Man har även spelat in enstaka låtar i Orsa
Inspelningsmän i Orsa, Sverige och CNSO Studios i Prag, Tjeckien. Låtmaterialet, som sjungs
omväxlande på norska och svenska, består främst av covers - samtliga Elisabeths personliga
favoriter - med nyskrivna texter av bl. a. Rolf Løvland, Py Bäckman och Åsa Jinder, men här
finns även två helt nyskrivna låtar; "Kärleken och livet", med text av Py Bäckman, och Rolfs
alldeles egna "Du ga meg en vår". Dessutom finns här nya versioner av låtar som Elisabeth
har spelat in tidigare; "Duett", som Elisabeth sjöng tillsammans med Jan Werner i norska
melodifestivalen 1994, "Danse mot vår", som Elisabeth spelade in första gången 1992, samt
Bobbysocks-klassikern "La det swinge" från 1985 som finns inkluderad i en instrumental
version med Orsa Spelmän. Från början var det tänkt att albumet skulle släppas under våren
2011 men releasen sköts fram både en och två gånger, först till september 2011 och senare
till januari 2012 och då släpptes skivan i både Norge och Sverige. Ett par månader innan CD:n
kom ut släpptes första singeln "Sang i en stormfull natt" och fyra veckor senare kom nästa
singel; "Rör vid min själ". Båda, som enbart släpptes i MP3-format, blev stora publikfavoriter.
Även titelspåret blev en hit. Albumet blev det andra från skivbolaget Grappa Musikkforlag AS.
Skivsläppet följdes av en kortare Norgeturné under ett par veckor i februari månad.


LET IT SWING - THE BEST OF BOBBYSOCKS
Bobbysocks
Universal ¤ 2010

Samlingsalbum med Bobbysocks som släpptes i samband med duons 25-årsjubiléum
våren 2010. CD:n var hett efterlängtad av mängder av fans, mycket p. g. a. att de
tre originalalbumen "Bobbysocks" (1984), "Waiting for the morning" (1986) och
"Walkin' on air" (1987) var slutsålda sedan många år och speciellt CD-skivorna var
extremt sällsynta. De 22 låtarna på skivan är utvalda av Elisabeth och Hanne i samråd
med Gunnar Moe, varav den sistnämnda har sammanställt samlingen. Flertalet låtar
är välkända sedan tidigare och 18 av dem är från de olika albumen, bl. a. "Don't bring
Lulu", "Radio", "Waiting for the morning", "Little by little", "Working heart", "If I fall"
och "More than I can say". 2 av spåren är tidigare endast utgivna som vinylsinglar;
"Swing it, magister'n" och "La det swinge". De återstående 2 låtarna är nyskrivna
men gjorda i gammal Bobbysocks-stil, "Thank you", som tjejerna framför tillsammans
med Alexander Rybak, är skriven av Rolf Løvland och Brendan Graham och "Boogie
woogie mama" är skriven av Stein Austrud, Anders Engen och Gabrielle C. Holand.
Dessa låtar är inspelade under några dagar i början av mars 2010. Samlings-CD:n
släpptes i Norge i maj 2010 och gavs ut av skivbolaget Universal Music AS.


JULENATT
Elisabeth Andreassen & Rein Alexander
EMI ¤ 2009

Första albumet med duon Elisabeth Andreassen och Rein Alexander är en julskiva som
spelades in i Kongshavn Studio, Kristiansand, under september och oktober månad 2009.
Den är producerad och arrangerad av Bjørn Ole Rasch och låtmaterialet är baserat på de
kyrkoturnéer som Elisabeth och Rein har genomfört i Norge under 2008 och 2009. Första
turnén "Julekonsert med Rein Alexander & Elisabeth Andreassen", som genomfördes i
november och december 2008 blev en jättesuccé och följdes upp med en ny turné inför
julen 2009, "Julenatt". Det är främst från den senare föreställningen låtarna på skivan är
hämtade men några av dem var även med på den första turnén. Här varvas sånger på
svenska, norska, engelska och latin, både klassiska melodier och lite modernare sånger.
Bland de välkända låtarna finns bl. a. "Glade jul", "O helga natt" och "Deilig er jorden".
De övriga består till största delen av okända melodier och några nyskrivna sånger såsom
"Little drummer boy", "Det lyser i stille grender", "Happy Xmas (War is over)" och "Himlen
i min famn", de två sistnämnda av John Lennon och Yoko Ono resp. Carola. Albumet kom
ut i Norge i mitten av november 2009, strax innan kyrkoturnén med samma namn startade.
"Julenatt" blev det första och enda albumet från skivbolaget EMI Music Norway AS.


SPELLEMANN
Elisabeth Andreassen
Grappa ¤ 2009

På albumet "Spellemann" har Elisabeth gett sig in på en ny genre; folkmusik. Arbetet med CD:n
började så smått under våren 2008 och låtarna spelades in i Kongshavn Studio i Kristiansand
och Rainbow Studios i Oslo under perioden maj 2008-januari 2009. Skivan med svensk och
norsk folkmusik är producerad av Bjørn Ole Rasch. Merparten av låtarna är covers, så som
"Gabriellas sång" (från filmen "Så som i himmelen"), Ted Gärdestads vackra "För kärlekens skull",
Orsa Spelmäns "Koppången" och "Klinga mina klockor" av Benny Andersson och Björn Ulvaeus,
men här finns även nyskrivet material som barndikten "Sommerfuglen", som Elisabeth sjunger
tillsammans med dottern Nora och Rolf Løvlands "Bryllupsvals", kompositörens bröllopsgåva till
Elisabeth och maken Tor när de gifte sig 1994. På förstaspåret "Klinga mina klockor" (som gjordes
i original av svenska Önskekören 1986)
medverkar tretton norska sångerskor, som bl. a. Guri Schanke,
Ingrid Bjørnov och Mariann Aas Hansen. Det är den enda av låtarna som blev inspelad under
2009, de övriga spelades in 2008. Det här albumet har Elisabeth beskrivit som en 50-årsgåva till
sig själv. Hon har levt ett halvt liv i Sverige och ett halvt liv i Norge och här har hon samlat sina
favoritlåtar från dessa båda länder. Gemensamt för alla sånger är att de är iklädda toner och
instrument från folkmusiken. "Gabriellas sång" blev en hit för Elisabeth redan innan CD:n kom
ut. Albumet gavs ut av Grappa Musikkforlag AS, som står bakom det mesta av folkmusiken som
produceras i Norge. Det var från början meningen att skivan skulle släppas på Tylden & Co. AS i
oktober 2008, men releasen sköts upp till februari 2009 och denna gång på ett nytt Oslobolag.
Skivsläppet följdes av en Norgeturné under mars månad. Albumet släpptes i Sverige i april men
av någon anledning dröjde marknadsföringen till juli månad. "Spellemann" sålde guld i Norge.


SHORT STORIES
Elisabeth Andreassen
Tylden & Co ¤ 2005

Andra norska countryalbumet är, precis som föregångaren "A couple of days in Larsville", inspelat
i Larsville Studio i Stugudal, och producerat av Lars Lien. Även musikerna är samma som sist och
den här gången går de under det egna namnet "The Larsville Brothers", förstärkta av två nya
medlemmar. Låtarna är också här omväxlande covers och originallåtar. "Små historier om stora
ögonblick och goda minnen genom åren i mitt liv" skriver Elisabeth själv i texthäftet om låtarna på
skivan, därav CD:ns titel "Short stories". Merparten av de nyskrivna låtarna är komponerade av
Martin Hagfors och Håkon Gebhardt, efter Elisabeths egna historier. Albumet släpptes i Norge i
oktober 2005 samt i Sverige i juni 2006 och fick jättefin kritik i båda länderna. Största hitsen blev
"The year we painted pink", en nyskriven hyllningssång till Hanne Krogh, "Jackson", som Elisabeth
sjöng i duett med Lee Hazlewood och som släpptes på singel strax efter att albumet kom ut,
balladen "Boulder to Birmingham", den nyskrivna låten om Elisabeths förhållande till Dolly Parton
"She could even talk to the sparrows it seems" och "Forever faithful", där Elisabeth sjunger om sin
kontrabas. I samband med skivsläppet gjorde hon flera framträdanden i TV och radio i både Norge
och Sverige, där hon sjöng flera olika låtar från albumet. Detta blev den första och hittills enda
skivan med Elisabeth från Oslobolaget Tylden & Co. AS.


A COUPLE OF DAYS IN LARSVILLE
Elisabeth Andreassen
Norwave ¤ 2004

Elisabeths första norska countryskiva, inspelad i den då alldeles nystartade musikstudion
Larsville Studio, inhyst i en gammal skolbyggnad i Stugudal i Tydal utanför Trondheim, samt i
Brygga Lydstudio AS i Trondheim, under ett par vårveckor 2004. Projektet är ett samarbete
med musiker från de norska hårdrocksbanden Motorpsycho och The International Tussler
Society. Albumet är producerat av Larsville Studios grundare Lars Lien, som också medverkar
som musiker. "A couple of days in Larsville" blev Elisabeths första och sista skiva från det numera
nedlagda Trondheimsbolaget Norwave Records AS (efterföljaren till Norske Gram AS). Albumet
släpptes i Norge i september 2004. Samtidigt som CD:n överraskade många genom Elisabeths
musikaliska kursändring blev den en stor succé både bland publik ock kritiker. Materialet består
av covers av bl. a. Patricia J. Griffin, Gram Parsons, Kim Carnes och Dolly Parton, varvat med
nyskrivna låtar av främst Martin Hagfors och Håkon Gebhardt. Största hitsen från skivan blev
"I don't wanna talk about it", "Jolene", "Long ride home", Åge Aleksandersens "Fly avsted" i ny
engelsk version; "Soon you'll fly", "Sin city" och "A fischerman´s daughter", av och om Elisabeth
själv, nedtecknad av låtskrivarduon Hagfors/Gebhardt. Elisabeth spelar själv akustisk gitarr på
Dolly Partons välkända låt "Jolene". I samband med releasen av skivan medverkade Elisabeth
flitigt i norsk TV och radio, där hon framförde låtar från skivan. Albumet följdes sedan av en liten
miniturné i Norge i början av februari 2005; "A couple of days on tour", tillsammans med
musikerna som medverkade vid skivinspelningen.


LIVE FRÅN RONDO
Kikki Bettan Lotta
Mariann ¤ 2003

Kikki Bettan Lottas andra album är en dubbel-CD. Den första skivan består av
valda delar av deras krogshow "Kikki Bettan Lotta - Tre stjärnor på samma scen",
som spelades in live på Rondo i Göteborg den 11 december 2002. Den andra skivan
innehåller originalinspelningar av låtar från de tre tjejernas respektive karriärer,
varav ett fåtal fanns med på det förra albumet "Vem é dé du vill ha - 20 år med oss".
"Live från Rondo" släpptes i februari 2003 och blev mycket varmt emottagen av
så väl publik som recensenter.


VEM É DÉ DU VILL HA - 20 ÅR MED OSS
Kikki Bettan Lotta
Mariann ¤ 2002

En vecka efter finalen i Melodifestivalen 2002, där trion Kikki Bettan Lotta kom trea med
låten "Vem é dé du vill ha", släpptes samlingsalbumet "Vem é dé du vill ha - 20 år med oss".
Skivan innehåller 20 spår, varav 6 tidigare outgivna låtar. Förstaspåret på albumet är
melodifestivalbidraget, som de tre sjunger tillsammans, i övrigt är det låtar från deras
respektive karriärer, både som solister och i diverse grupperingar. Här finns flera av
tjejernas gamla melodifestivallåtar med, bland Elisabeths låtar "I evighet", "La det swinge"
och "Dag efter dag", men även en mängd andra låtar, några mer kända än andra. Skivan
blev mycket populär både bland recensenter och publik, då den kom ut i mars 2002 på
dåvarande Bert Karlssons skivbolag Mariann Grammofon AB, och sålde guld. Även i
grannlandet Norge sålde den guld och då redan andra veckan den fanns ute. Också där
fick den fin kritik i pressen och hos publiken.


KJÆRLIGHETSVISER
Elisabeth Andreassen
Norske Gram ¤ 2001

Soloalbumet "Kjærlighetsviser" innehåller flertalet moderna norska visklassiker som har inspirerat
Elisabeth genom åren. Här finns hennes egna tolkningar av några av de största norska låtskrivarna
i modern tid; Åge Aleksandersen, Halvdan Sivertsen, Bjørn Eidsvåg, Jan Eggum m. fl. Till sin hjälp har
hon haft popveteranerna Svein Gundersen och Svein Dag Hauge, som har producerat, arrangerat
och spelat in albumet. Arbetet med skivan startade redan i början av år 2000 men den färdiga
produktionen släpptes i Norge först i oktober 2001. Då hade CD:n ganska enkelt fått namnet
"Kjærlighetsviser" (Kärleksvisor), som ju är just vad skivan innehåller. Bortsett från norska klassiker
som "Eg ser", "Har en drøm", "Dains me dæ", "En natt forbi" och "Kjærlighetsvisa" finns Rolf Løvlands
"Ingen er så nydelig som du" och albumets enda svenska inslag; "Tusen bitar", av Anne Linnet och
Björn Afzelius. Elisabeth valde att försöka sjunga sångerna på originaldialekterna, något hon inte
lyckades så bra med. Just detta i kombination med hennes egenhet för att tolka orden fick de flesta
recensenter att såga plattan. En kritiker kallade den t. ex. för "en av tidernas sämsta norska
coverskivor". Däremot blev albumet fint emottaget av publiken och såldes i över 30 000 exemplar,
vilket gav Elisabeth ännu en guldskiva. Under hösten 2001 reste Elisabeth på en kortare Norgeturné
som gick under namnet "Med gutta på tur", där namnet syftade på att alla visorna utom en är skrivna
av män. Största hitsen från skivan blev "Dains me dæ", som också släpptes på singel, "Ingen er så
nydelig som du", "Lys og varme", "Eg ser" och "Neste sommer". Detta blev både första och sista
skivan med Elisabeth från det numera nedlagda Trondheim-baserade skivbolaget Norske Gram AS.


BETTAN & JAN WERNERS JUL
Bettan & Jan Werner
Universal ¤ 1999

Elisabeths sista skiva från PolyGram (som nu hade blivit en del av Universal Music Group och bytt namn
till Universal Music AS)
är en julskiva, där hon sjunger tillsammans med Jan Werner Danielsen.
Albumets material är baserat på sånger från duons då årligen återkommande norska kyrkoturné
"Bettan & Jan Werners julekonsert". Skivan är producerad av Petter Anthon Næss och inspelad i
Uranienborg kirke i Oslo i juni och juli 1999. Av de elva spåren på skivan är de flesta välkända
sånger på norska och latin, men även ett par sånger på svenska finns med. Bland de mest
populära sångerna finns "Ave Maria", "Nå tennes tusen julelys", "Adeste Fideles", "Da Pacem
Domine" och "Deilig er jorden". Elisabeth och Jan Werner sjunger omväxlande solo och
tillsammans. CD:n marknadsfördes som en fartfylld och lite amerikaniserad julskiva, vilket den
absolut inte var. Tvärtom blev den framställd i pressen som lågmäld med lugna arrangemang,
långt ifrån vad TV-kampanjen försökte visa. "Bettan & Jan Werners jul" släpptes i Norge i
november 1999 och fick fina recensioner. Även publiken gillade det de hörde och albumet
såldes i mer än 50 000 exemplar, vilket gav duon både en guld- och en platinaskiva.


SÅ SKIMRANDE VAR ALDRIG HAVET
Elisabeth Andreassen
Polydor ¤ 1997

Sista soloalbumet från Oslobolaget PolyGram innehåller enbart visor av den svenska national-
skalden Evert Taube, alla sjungna på originalspråket, men med moderna norska arrangemang
av bl. a. Jon Willy Rydningen, Petter Anthon Næss och Håkon Iversen. Den sistnämnda har även
producerat skivan. Bara norska musiker medverkade vid inspelningen i Waterfall Studio i Oslo,
under perioden juni-augusti 1997. Bilderna i texthäftet är tagna på Kjerringøy och Mjelle utanför
Bodø i Nordland. Bakgrunden till detta är att Elisabeth några år tidigare såg filmen "Telegrafisten",
som spelades in just på dessa öar, och förälskade sig i naturen. Därför ville hon att fotograf Morten
Qvale skulle ta fotografierna där. I maj 1997 släpptes första singeln i Norge, "Som stjärnor små",
och i september månad kom albumet. CD:n "Så skimrande var aldrig havet" blev mycket varmt
emottagen av både publik och kritiker. I samband med skivsläppet medverkade Elisabeth flitigt i
norsk TV, där hon sjöng sånger från albumet och i oktober till november genomfördes en Norge-
turné baserad på innehållet på CD:n. Största hitsen bland spåren blev, förutom titellåten,
"Så länge skutan kan gå", "Flickan i Havanna", "Som stjärnor små" och "Pepita dansar". I maj 1998
släpptes "Så skimrande var aldrig havet" i Sverige och med anledning av detta var Elisabeth med en
del i svensk radio och TV, där hon sjöng och berättade om låtarna på skivan. Här blev CD:n inte lika
populär som i Norge, främst p .g .a. de lite för häftiga arrangemangen. När "Så skimrande var
aldrig havet" först släpptes i Norge fanns den med två olika omslagsbilder. I Sverige och Danmark
har dock bara ett omslag förekommit.


BETTANS JUL
Elisabeth Andreassen
Polydor ¤ 1996

Elisabeths andra julskiva är egentligen ingenting annat än en ny, reviderad utgåva av den
första, "Julestemninger", som var mycket efterfrågad vid den här tiden. Av CD:ns 12 spår är
10 exakt samma inspelningar som fanns med på det förra albumet, producerade av Rolf Løvland
och inspelade i Major Studio i Oslo samt Cross Studio i Kristiansand, hösten 1993. De övriga 2,
"Maria-salme" och "Julehymne", båda nyskrivna av sångaren och låtskrivaren Amund Enger,
är producerade av Håkon Iversen och spelades in i Vålerenga kirke i Oslo i oktober 1996. Alla
sånger på skivan utom en är på norska, precis som på första utgåvan. Hitsen från skivan blev
ungefär samma som från det första albumet. "Ledet av en stjerne" låg fortfarande i topp, tätt
följd av "O, helga natt" och "Jeg er så glad hver julekveld", men även de två nya sångerna blev
mycket populära och en av dem, "Maria-salme", som Elisabeth sjunger i duett med folksångaren
Sondre Bratland, släpptes dessutom på singel. "Bettans jul" kom ut i Norge i november 1996 och
sålde guld, nästan lika snabbt som föregångaren "Julestemninger".


ETERNITY
Elisabeth Andreassen
Polydor ¤ 1996

För info, se "Bettans beste" från 1995.


ELISABETH ANDREASSONS BÄSTA
Elisabeth Andreasson
Polydor ¤ 1996

För info, se "Bettans beste" från 1995.


BETTANS BESTE
Elisabeth Andreassen
Polydor ¤ 1996

För info, se "Bettans beste" från 1995.


BETTANS BESTE
Elisabeth Andreassen
Polydor ¤ 1995

Elisabeths första riktiga samlingsskiva innehållande låtar från 1981 till 1994, omväxlande på
svenska, norska och engelska. Låtarna är sådana som Elisabeth själv tycker mycket om och som
varit milstolpar i hennes utveckling som sångerska och människa. Här finns låtar från sju av
soloalbumen, men även Chips, Bobbysocks och Bettan & Jan Werner finns representerade på
skivan. Bland materialet finns solo-hits som "Då lyser en sol", "Om jag lyssnar", "Nocturne",
"Älskar, älskar ej", "Danse mot vår", "Together again", "Nobody there but me" och "Ängel i natt",
"Waiting for the morning" och "La det swinge" med Bobbysocks, Chips' "Dag efter dag" och
naturligtvis den nyaste låten av de alla, "Duett" med Elisabeth och Jan Werner Danielsen, från
Melodi Grand Prix 1994. Elisabeth har själv skrivit korta texter om alla låtar på skivan. CD:n
släpptes i Norge strax före jul 1995 och såldes i 40 000 exemplar. Det resulterade i både en guld-
och en platinaskiva till Elisabeth. Våren 1996 kom en nyutgåva av "Bettans beste", med vinnarmelodin
i norska melodifestivalen 1996, "I evighet", som förstaspår. Även denna skiva sålde guld i Norge.
Samma dag som Elisabeth kom tvåa i Eurovision Song Contest släpptes albumet även i Sverige,
under namnet "Elisabeth Andreassons bästa", där "I evighet" är på svenska istället för norska. Hösten
1996 kom även en internationell version av skivan ut, "Eternity", med lite annorlunda innehåll. Där
är samtliga låtar på engelska. Skivan är baserad på några av de bästa inspelningarna som gjorts
med Elisabeth på engelska, från ungefär samma album som representeras på den skandinaviska
versionen. Här finns bl. a. samtliga bidrag i Eurovision Song Contest i engelska versioner.
Gemensamt för alla utgåvorna är att de blev bättre emottagna av publiken än av kritikerna, som
tyckte att albumet var ojämnt med för mycket "svensktopp".


STEMNINGER
Elisabeth Andreasson
Polydor ¤ 1994

För info, se "Stemninger" från 1992.


JULESTEMNINGER
Elisabeth Andreasson
Polydor ¤ 1993

Andra norskproducerade soloalbumet, uppföljaren till "Stemninger", är en julskiva.
Precis som förra skivan är "Julestemninger" producerad av Rolf Løvland och spelades in i
Major Studio i Oslo och Cross Studio i Kristiansand under hösten 1993, vid sidan av
kvällsjobbet med kabaréten "Dizzie og damene" på Chat Noir i Oslo. Här varvas välkända
julsånger som "Nå tennes tusen julelys", "Jeg er så glad hver julekveld", "Deilig er jorden"
och "Glade jul" med Rolf Løvlands nyskrivna "Den vakreste julen", "Marias vuggesang" och
"Ledet av en stjerne", de två sistnämnda med text av Hans Olav Mørk, samt en cover på
danska Anne Linnet och Johannes Møllehaves "Lille Messias" från 1989 (både Hans Olav Mørk och
Johannes Møllehave är för övrigt präster)
. En av låtarna sjunger Elisabeth på svenska, medan de
övriga nio är på norska. Albumet släpptes i november 1993 och sålde guld på kort tid.
Med på skivan finns flertalet körsångare från Oslo Gospel Choir samt stråkar från Oslo
Filharmoniske Orkester. Detta resulterade senare i att Elisabeth fick uppträda som solist under
Oslo Filharmoniske Orkesters julkonsert (vilket hon även gjorde året dessförinnan). Största hitsen
blev "Den vakreste julen", "Det hev ei rose sprunge", "Nå tennes tusen julelys", "Jeg er så
glad hver julekveld", "O, helga natt" och framför allt "Ledet av en stjerne", som Elisabeth sjöng
många gånger i TV i samband med skivsläppet. Den spelades också mycket flitigt i radio.


STEMNINGER
Elisabeth Andreasson
Polydor ¤ 1992

Elisabeths första norska soloalbum, utgivet av PolyGram AS (numera Universal Music AS).
Låtmaterialet består av upp-poppade versioner av kända visor och musikallåtar, plus en nyskriven
visa av Rolf Løvland, som också har producerat skivan. Låtarna är inspelade i Major Studio i Oslo
och Cross Studio i Kristiansand, hösten och vintern 1991-1992. "Stemninger" lanserades som en
slags samlingsskiva med låtar från olika föreställningar som Elisabeth varit med i under början av
90-talet. Här finns bl a musikallåtarna "Send in the clowns" och "Over the rainbow" från showen
"Musikkmanesjen", som spelades under sommaren 1991 i Sandefjord och hösten 1992 på
ABC-Teateret i Oslo, "All I ask of you" och "Wishing you were somehow here again" från musikalen
"The Phantom of the Opera", som spelades på Musikalteateret i Ås vintern 1992, samt Evert
Taubes "Nocturne" och "Så skimrande var aldrig havet" från 1992 års sommarföreställning i
Sandefjord, "Tid for Taube". Av skivans totalt 10 spår är 9 covers. Den enda originallåten som finns
med är visan "Danse mot vår" av Rolf Løvland och Britt Viberg. Från början tänkte man släppa
skivan i mars 1992, men av någon anledning sköts releasen upp till oktober. Skivans största hits
blev "Danse mot vår", "Solveigs sang" av Edvard Grieg och Henrik Ibsen, "Over the rainbow",
"Nocturne" och Ed McCurdys "Last night I had the strangest dream" med Cornelis Vreeswijks
svenska text. "I natt jag drömde" släpptes även på singel en tid före albumet. Elisabeth själv var
mest glad för att få med sångerna från musikalen "The Phantom of the Opera". Andra personliga
favoriter var "Danse mot vår" och "Så skimrande var aldrig havet". "Stemninger" var helt olik alla
Elisabeths tidigare album och överraskade både publik och kritiker. Skivan blev en storsäljare och
publiken växte. Svenska Åsa Jinder spelar nyckelharpa på två av spåren. Våren 1994 släppte
PolyGram en nyutgåva av skivan med det årets norska bidrag i Eurovision Song Contest, "Duett",
med Elisabeth och Jan Werner Danielsen, som bonusspår. Den utgåvan sålde guld i Norge, vilket
var det enda land som den släpptes i, till skillnad från originalutgåvan som även kom ut i Sverige.
Framsidan på CD-häftet skiljer sig också något från den första utgåvan.


ELISABETH
Elisabeth Andreasson
Sonet ¤ 1990

Elisabeths femte och sista svenskproducerade soloalbum skiljer sig mycket från de tidigare då
detta är en skiva med tung, gitarrinspirerad tjej-rock. Albumet är det andra och sista från
Stockholmsbolaget Sonet. På "Elisabeth" har Elisabeth gjort ungefär halva låtmaterialet själv,
och hon har även producerat skivan tillsammans med Stefan Lagström, utom spåret "Jag ser
en stjärna falla", som producerades av Stefan Lagström, Leif Allansson och Peter Stedt. Elisabeth
har ensam gjort samtliga körarrangemang och även varit med och arrangerat merparten av
spåren. De flesta låtar skrevs i Stockholm och Los Angeles under hösten 1989 och skivan spelades
in under hösten och vintern 1989-1990. Albumet innehåller främst nyskrivna låtar av Elisabeth,
Peter Stedt och Leif Larson, men här finns också flera covers med nya texter. Samtliga av skivans
låtar sjungs för övrigt på svenska. Bland de låtar Elisabeth skrivit själv kan nämnas "Kvinna för
dig" och "Segla med mig", där hon ensam står bakom texten och har gjort musiken tillsammans
med de amerikanska musikerna David Batteau respektive Cal Curtis, samt "Nä, nä, nä (Rätt eller
fel)", som hon själv skrivit både text och musik till. Ett par månader innan albumet släpptes kom
första singeln, Peter Stedts "Varje gång du rör mig". Andra låtar från skivan som också kom ut på
singel var melodifestivalbidraget från 1990 "Jag ser en stjärna falla" och "Kvinna för dig". Skivan
blev lite av en flopp när den kom ut i april 1990 och det blev aldrig några verkliga hits bland låtarna,
men de som trots allt spelades mest var "Jag ser en stjärna falla", "Varje gång du rör mig", "Kvinna
för dig" och "Vänskapen består". Albumet lanserades hårt i hela Skandinavien och förväntningarna
var stora hos både Elisabeth själv och skivbolaget. Redan i april drog Elisabeth ut på turné i Norge
och i Sverige turnérade hon i folkparkerna under sommaren. Albumet släpptes både på LP och CD.
För att locka CD-köparna lite extra inkluderade man ett bonusspår, nämligen "Jag ser en stjärna
falla" i en remixversion. Elisabeths gamle pojkvän Peter Milefors spelar trummor på skivan.


ÄLSKAR, ÄLSKAR EJ
Elisabeth Andreasson
Sonet ¤ 1988

Elisabeths fjärde soloalbum varav det första från nya skivbolaget Sonet Grammofon AB (numera
en del av Universal Music AB)
. Detta är en countryskiva som spelades in i Synchrosound Studio och
Sound Emporium Studios i countryns hemstad Nashville, Tennessee, USA, under några
sommarveckor 1988 och det färdiga albumet släpptes under hösten. "Älskar, älskar ej" är producerad
av den kvinnliga amerikanska producenten Wendy Waldman (som redan då var ett etablerat namn i
Nashville)
. Skivan innehåller både covers och originallåtar på svenska och engelska. Här finns bl. a.
nya tolkningar av "You're no good" och Bryan Adams' "No way to treat a lady" samt Eagles'
"Desperado", med svensk text av Stefan Lagström. Bland de nyskrivna låtarna finns två som Elisabeth
varit med och skrivit själv, titellåten "Älskar, älskar ej", där Elisabeth står bakom texten ensam och
musiken tillsammans med Wendy Waldman, samt "Krossat glas", där Elisabeth skrivit musiken
tillsammans med Peter Lundblad. Till första singel från albumet valdes "Kärlekens hav" av Janne Bark
och Lasse Lindbom, som kom ut ungefär samtidigt som LP:n. Andra låtar som också släpptes på
singel var "Endlessly" och "That's where the trouble lies". Största hitsen från den här skivan blev
"Älskar, älskar ej", som tillägnades dåvarande pojkvännen Åsmund Brøvig, "Nobody there but me",
"That's where the trouble lies", "Kärlekens hav", "Desperado" och "Endlessly". Den sistnämnda
låten fick Elisabeth och musikerna direkt från låtskrivarna Bruce Roberts och Janis Ian när
inspelningen var igång och den blev snabbt Elisabeths egen favorit. Egentligen skulle skivan ha
innehållit 12 spår istället för de befintliga 11. Skivbolaget tvingades stryka en låt som Elisabeth
skrivit en egen, personlig text till. En tvist uppstod mellan skivbolaget och kompositören, den
amerikanska sångerskan och låtskrivaren Carly Simon, som inte godkände Elisabeths svenska
text. Låten "Jag vill ha en man", som var en av Elisabeths personliga favoriter, fick därför lyftas
ut, vilket gjorde henne både bitter och besviken. I samband med skivsläppet la sig Elisabeth till
med en ny, tuffare, stil, både till utseendet och i musiken. Albumet "Älskar, älskar ej"
överraskade många och gav Elisabeth en bredare publik. Första solo-LP:n som även kom ut på
CD. Skivsläppet följdes av en turné i Skandinavien från mars till september 1989.


WALKIN' ON AIR
Bobbysocks
Sonet ¤ 1987

Den tredje och sista skivan med Bobbysocks är precis som de andra en popskiva, men till
skillnad från de två första är "Walkin' on air" inte inspelad i Skandinavien utan i USA, närmare
bestämt i Los Angeles. Inspelningen pågick från juni till augusti 1987 och då hade duon varit i
sex olika musikstudios, nämligen Baby 'O Recorders, Ocean Way Hollywood (som är en del av
Ocean Way Recording)
, Sound City Studios, Mad Hatter Studios, Take One Studios och Red
Zone Recording Studios, alla belägna i Hollywood. Bortsett från Elisabeth och Hanne
medverkade bara amerikanska musiker vid inspelningen. Skivan är producerad av Bill Maxwell
(som tidigare mest jobbat med gospelmusik). Här finns enstaka covers men större delen av
låtmaterialet är nyskrivet av bl a Rolf Løvland, Tom Pettersen och Leif Larson. Några av låtarna är
skrivna av amerikanska låtskrivare. Elisabeth och Hanne var inte bara "lead singers" på albumet,
utan står även bakom andra delar av produktionen. Elisabeth gjorde samtliga körarrangemang
tillsammans med Bill Maxwell, medan Hanne skrev texten till låten "If I fall" tillsammans med
amerikanen Paul Conrad. Låten blev för övrigt första singel från albumet. Största hitsen blev "If I
fall", "More than I can say", "Walkin' on air" och "Don't leave me here without you", som för övrigt
höll på att inte komma med på skivan. Leif Larson, som skrev låten, erbjöd den först till
Bobbysocks, men så fick Jennifer Rush höra den och ville absolut ha med låten på sitt kommande
album. Tiden gick och skivan blev aldrig av, då såg Elisabeth och Hanne sin chans att ta tillbaka
låten. "Don't leave me here without you" släpptes även på singel i Sverige. Albumet "Walkin' on air"
släpptes, precis som det förra, av Sonet Norsk Grammofon i oktober 1987. I Norge sålde skivan
guld på bara 4 dagar. Omslagsfakta: I CD:ns texthäfte finns en adress till Bobbysocks Fanclub i
Norge, men den gäller naturligtvis inte längre. Omslagsbilden är tagen av Elisabeths dåvarande
pojkvän Åsmund Brøvig.


WAITING FOR THE MORNING
Bobbysocks
Sonet ¤ 1986

Bobbysocks' andra album är poppigare än det första. Det är inspelat i Park Studio och Sonet
Studio 3 i Stockholm i november 1985 till mars 1986 med svenska och norska musiker. Skivan,
som är producerad av Svein Dag Hauge, Lars Kilevold och Eivind Rølles, släpptes i Norge och
Sverige i april 1986 av Sonet Norsk Grammofon A/S (som numera tillhör Universal Music AS). Den
innehåller främst nyskrivna låtar av bl a Rolf Løvland, Ivar Dyrhaug och Torstein Bieler, men även
ett par välkända covers, som Billy Idols "Hot in the city" och Supremes-hiten "Where did our love
go". Största hitsen blev "Waiting for the morning", "Johnny and the dancing girls", "Where did our
love go", "Mr. Moon", "Is it me tonight" och "Working heart". Titelspåret kom ut som första singel
ett par månader före albumet och släpptes i flera länder, som bl a Storbitannien och Tyskland, där
den släpptes både som vanlig 7" och som 12"-maxi. Nästa singel blev 7"-promon "Johnny and the
dancing girls", med "Waiting for the morning" som B-spår. Albumet kom ut i flera av världens
länder. Duon medverkade i en rad TV-program i Norge och Sverige under året där de sjöng först
och främst "Waiting for the morning", men också andra hits som "Working heart" och "Johnny and
the dancing girls".Första gången publiken fick höra titellåten från albumet var på den norska
grammisgalan "Spellemannprisen" den 18 januari. Redan en vecka innan releasedatum hade LP:n
förhandssålts i över 60 000 exemplar till skivhandlare runt om i Norge. Därmed fick Bettan och
Hanne ta emot varsin guldskiva redan på utgivningsdagen. Bobbysocks' andra LP låg etta på den
norska skivlistan veckan efter att belgiska Sandra Kim hade petat bort dem från
melodifestivalstronen. Hösten 1987 hade skivan sålts i ca 90 000 exemplar i Norge. LP:n sålde
guld även i Sverige och flera andra europeiska länder. Albumet släpptes även på CD, med
bonusspåret "Count me down", 1986 och 1994. Omslagsfakta: På omslagets baksida syns en bild
på Elisabeth och Hanne bakom ett dukat bord och på ena stolsryggen hänger en av de rosa
paljettjackorna från Eurovision Song Contest 1985. Hanne hängde av sig sin jacka för att
markera att Bobbysocks hade påbörjat ett nytt kapitel i karriären efter "La det swinge".


ELISABETH ANDREASSON
Elisabeth Andreasson
Mariann ¤ 1985

Elisabeths sista LP från Mariann Records (numera Mariann Grammofon AB). Den tredje solo-LP:n
är precis som den förra en popskiva och är inspelad i KMH Studios i Stockholm. Den spelades
in i två omgångar 1985, med olika musiker. De två första spåren "Stanna" och "Ängel i natt"
producerades av Lennart Sjöholm, de övriga nio av Leif Larson, med Radu Wouk som
medproducent. Skivan skulle egentligen ha släppts på försommaren 1985, men p.g.a. Elisabeths
framgångar med Hanne Krogh och Bobbysocks sköt man upp releasen till hösten. Bert Karlsson
ville att LP:n skulle innehålla vinnarmelodin i Eurovision Song Contest, "La det swinge", men
hamnade i en kontrovers med norrmännen och tvingades lägga ned dessa planer. Albumet
"Elisabeth Andreasson" innehåller till stor del nyskrivet material av främst Leif Larson, men även
låtskrivare som Lasse Holm, Vicki Benckert och Egil Eldøen har bidragit med låtar till skivan,
Elisabeth själv står bakom texten till tre av låtarna på albumet. Största hiten bland skivspåren
blev "Ängel i natt", som är en cover på "The power of love" (av Jennifer Rush, men kanske mest känd
med Celine Dion)
, med svensk text av Elisabeth. Bland de övriga är det "Tissel Tassel", "Vi passerar
Gå", "Du bryr dig inte om" (med Elisabeths text) och "Lätta vingar" som blivit riktigt stora. Elisabeth
medverkade i flera olika TV-program i Sverige och Norge (där albumet lanserades ungefär samtidigt)
under vintern 1985/1986 där hon framförde hits från LP:n, främst "Ängel i natt", "Tissel Tassel"
och "Vi passerar Gå" men även andra låtar. På inneromslaget till skivan finns tryckt Elisabeths
egna teckningar och handskrivna texter till samtliga låtar. Precis som på föregående soloalbum
finns en duett med brodern Jan inkluderad på skivan och pojkvännen Peter Milefors spelar
trummor på de flesta låtar, dock inte de två första; "Stanna" och "Ängel i natt".


BOBBYSOCKS
Bobbysocks
Bahama ¤ 1985

För info, se "Bobbysocks" från 1984.


BOBBYSOCKS
Bobbysocks
Bahama ¤ 1984

Första LP:n med norska Bobbysocks (Elisabeth och Hanne Krogh) är inspelad i Sverige,
närmare bestämt i Silence Studio (hör till skivbolaget Silence Records AB) i den lilla byn Näved
utanför Koppom, på den värmländska landsbygden, under sensommaren 1984 med norska
och svenska musiker. Albumet gavs ut av det då relativt nyetablerade skivbolaget Bahama
Records A/S i Oslo och Elisabeth medverkar med benäget tillstånd av Skarabolaget Mariann
Records AB, där hon fortfarande var kontrakterad. LP:n, som bara släpptes i Norge, väckte
förundrad uppmärksamhet men sålde inte så bra som man hade hoppats på. En av låtarna
på albumet, "I don't wanna break my heart", släpptes på singel, först som maxi-promo och i
samband med LP-releasen även på vanlig 7" vinyl. Mer blev det inte - då. 1985 släpptes en
nyutgåva av samma skiva kort efter duons seger i Eurovision Song Contest med "La det
swinge". På denna LP är förstaspåret utbytt till en engelsk version av vinnarmelodin. Låten
"Let it swing" spelades in i KMH Studios i Stockholm med främst svenska musiker. Den är
producerad av Torgny Söderberg, medan de övriga låtarna är producerade av Lars Kilevold.
Bland låtarna på skivan finns flera covers, men också en hel del nyskrivet, där Rolf Løvland
står bakom det mesta. 50-talsmusik blandat med modern pop. Albumet släpptes inte bara i
Skandinavien, utan också i flera andra länder som bl. a. Storbritannien, Ryssland (dåvarande
Sovjetunionen)
, Japan, Tyskland och Mexico. Största hiten från albumet är "Let it swing", som
släpptes på singel bara några dagar efter vinsten i Eurovision Song Contest och även den kom
ut i flera olika länder världen över. När låten så småningom började dala på topplistorna kom
nästa singel, "Radio" (som förresten hade släppts i nio länder redan innan tjejerna vann Eurovision Song
Contest)
, som också blev en stor hit. Andra låtar från albumet som blivit hits är coverlåtarna
"Don't bring Lulu" och "The booglie-wooglie piggy" samt nyskrivna "Little by little" och "Adios".
Skivan "Bobbysocks" sålde som smör i flera länder och tjejerna fick motta både guld- och
platinaskivor. Fram till våren 1986 hade LP:n sålts i ca 75 000 exemplar i Norge, singeln
"Let it swing" såldes i omkring 2 miljoner exemplar över hela världen.


I'M A WOMAN
Elisabeth Andreasson
Mariann ¤ 1983

Elisabeths andra solo-LP är en popplatta som spelades in i KMH Studios i Stockholm i
september 1983, med Torgny Söderberg som producent. När planerna på den nya skivan kom
igång tidigt under våren 1983 var det tänkt att Tomas Ledin skulle producera albumet, men i
stället producerade han en singel med Elisabeth som släpptes i maj 1983, tillsammans med
Rutger Gunnarsson, som även är medproducent på LP:n "I'm a woman". I samband med
releasen i november beskrev Elisabeth innehållet på skivan som "svensk pop på mitt eget sätt
- som en blandning mellan Frida och Agnetha (i forna popgruppen ABBA)". Vid det här laget var
Elisabeth trött på countrymusik och ville överraska sin publik med en ny musikstil och hon blev
även förändrad till utseendet i samband med skivsläppet. På skivomslaget visar hon upp en ny,
tuff stil med kraftig makeup och slickat hår. Elisabeth ville få folk att inse att hon bytt musikstil
genom att även skaffa sig en ny image, som passade bättre till popmusiken - och hon lyckades.
Arbetet med skivan började med att Elisabeth skickade personliga brev till ett 50-tal svenska
låtskrivare och frågade om de ville skriva låtar till hennes nya LP. Resultatet blev inte riktigt vad
hon hade hoppats på, bara ett fåtal hörde av sig och ville göra nytt material till Elisabeth. Bland
de låtmakare som förekommer på skivan finns Per Gessle och Göran Fritzson från popgruppen
Gyllene Tider, Monica Forsberg, John Ballard och tidigare nämnda Tomas Ledin. För övrigt är
det mest nya versioner av utländska låtar, översatta till svenska, som är med på LP:n. Av
skivans tolv låtar är tio på svenska och de resterande två på engelska. "Om jag lyssnar" blev
den största hiten bland låtarna på det här albumet och även titellåten "I'm a woman" blev mycket
stor, den släpptes bl. a. på singel i både Holland och Kanada 1984. Förstaspåret "Sommar
reggae" blev också en hit och kom ut på singel i Sverige 1984. LP:n "I'm a woman" såldes i lite
mer än 30 000 exemplar i Sverige, vilket idag hade inneburit en guldskiva. Lite "familjefakta":
Elisabeth sjunger duett med sin lillebror Jan på en av låtarna på skivan och den dåvarande
pojkvännen Peter Milefors spelar trummor på det här albumet.


HAVING A PARTY
Chips
Mariann ¤ 1982

Den första och enda Chips-LP:n med konstellationen Elisabeth Andreassen och Kikki
Danielsson, som spelades in i KMH Studios på söder i Stockholm under vintern och tidiga
våren 1982. En del av materialet spelades dock in redan 1981, då Britta "Tanja" Johansson
hade lämnat gruppen. Skivan blev klar bara dagarna innan Elisabeth och Kikki for till
England för att sjunga i Eurovision Song Contest den 24 april och släpptes i maj. Den
innehåller förutom vinnarmelodin i Melodifestivalen, "Dag efter dag", i både svensk och
engelsk version, ytterligare tio låtar i bästa country-pop-stil. Av dessa tio är det bara två
som de sjunger tillsammans, dels titellåten "Having a party", som gavs ut på promotionsingel
i svensk version ("Här kommer solen") året innan, och gruppens melodifestivalbidrag 1981,
"God morgon", på engelska. "Good morning", som spelades in med kvartetten Sweets´n
Chips 1981, kom nu i ny tappning med enbart Elisabeths och Kikkis röster i förgrunden.
Tjejerna sjunger tre låtar var med ensamma röster, där de backar upp varandra i refrängen.
En låt sjunger de tillsammans med Lasse Holm, som också producerade albumet ihop med
Torgny Söderberg. Holms melodi "Tokyo" finns med på det här albumet i instrumental version,
man spelade även in en version med Kikkis röst i förgrunden, som släpptes på singel. "Tokyo"
var förresten påtänkt som bidrag i Melodifestivalen 1982, men man valde till sist att satsa på
"Dag efter dag" i stället, vilket ju visade sig vara ett mycket bra val. "Dag efter dag" kom ut
på singel strax före denna LP, låten "Having a party" singelsläpptes också i samband med
albumreleasen och inte bara i Sverige utan även i flera andra europeiska länder, liksom singeln
"Day after day", alltså "Dag efter dag" i engelsk version. Även Elisabeths sololåt "Jealousy"
kom ut på singel, med Kikkis "Our love is over" på B-sidan, annars var det låtarna Kikki sjöng
ensam som blev de största hitsen, bortsett från låtarna de sjöng tillsammans. I Sverige såldes
LP:n "Having a party" i över 100 000 ex., vilket resulterade i både guld- och platinaskivor.


ANGEL OF THE MORNING
Elisabeth Andreasson
Mariann ¤ 1981

Elisabeths debutalbum "Angel of the morning" kom ut sent på hösten 1981. LP:n fick
varierande kritik i pressen, många tyckte mycket om den, medan andra ansåg att den var
alldeles för öjämn. Den blev dock gott mottagen av countrypubliken och albumet såldes i
lite drygt 20 000 exemplar i Sverige. "Angel of the morning" är i grund och botten en
countryskiva, men med inslag av andra musikstilar, då främst åt popballad-hållet. Den
innehåller flera covers, men också en del nyskrivet material, det mesta komponerat av
Lasse Holm, som även har producerat albumet. Bland dessa originallåtar var det "Dreamer"
och "Då lyser en sol" som blev populärast och den sistnämnda blev Elisabeths allra första
hit som soloartist, och den har följt henne genom hela karriären. Titellåten "Angel of the
morning" spelades in men kom aldrig med på skivan, i stället valde man att inkludera en
svensk version av densamma på albumet, "En enda morgon", med text av Mats Rådberg.
En annan låt som också blev inspelad men inte kom med på den här utgåvan var "Morning
train". Även där valde Holm och gänget att ta med en svensk version, "Han pendlar varje
dag", som för övrigt låg nio veckor på Svensktoppen i februari-mars 1982. Coverlåten
"Together again" blev även den en jättehit för Elisabeth som countryartist. Alla låtar på LP:n
spelades in i KMH Studios i Stockholm under sommaren och hösten 1981. Skivan höll
faktiskt på att göra Elisabeth till stjärna i USA. Lasse Holm hade nämligen tagit med sig ett
exemplar av LP:n på en resa till USA och amerikanerna tände direkt på hennes röst.
Låtskrivaren Michael Clark, som skrivit låtar till bl. a. Pointer Sisters, började snickra ihop
låtar till en LP som skulle lanseras i USA. Dessa planer rann dock ut i sanden när Elisabeth
började skörda framgångar i Europa med kompisen Kikki Danielsson och gruppen Chips.


I'M THE SINGER, YOU'RE THE SONG
Mats Rådberg Featuring: Elisabeth Andreasson
Mariann ¤ 1980

Då den svenske låtskrivaren, sångaren och skivproducenten Lasse Holm "upptäckte"
Elisabeth vid en countrygala i Stockholm 1980, bjöd han in henne till en musikstudio i
staden för att få göra en demonstrationskassett med henne. När demon var inspelad i
KMH Studio och Elisabeth precis fått skivkontrakt hos Bert Karlsson och hans
berömda bolag Mariann Records fick Elisabeth en förfrågan av Lasse om hon ville sjunga
in fyra duetter med Mats Rådberg, som då var countrykung i Sverige, och som den stora
älskare av countrymusik hon var, tackade Elisabeth ja till erbjudandet. Resultatet blev
följande låtar i klassisk svensk tidig-åttiotals-country-stil; "Mot alla vindar", "I'm the singer,
you're the song", "Help me make it through the night" och "Let somebody love you". De
låtarna är med på denna LP, som producerades av Lasse Holm och spelades in i KMH
Studio i Stockholm i september 1980. Detta är Mats Rådbergs sjunde soloalbum i
ordningen och Elisabeth medverkar som gästartist på fyra av tolv spår. Titelspåret blev
en hit och gavs även ut på singel. En annan låt från LP:n som också blev en stor hit
var "Mot alla vindar", som låg på Svensktoppen i sju veckor i oktober-november.

Till toppen