Elisabeth Andreassen Fansite - Historik - Låthistorik Tillbaka
LÅTHISTORIK


I'M THE SINGER, YOU'RE THE SONG (1980)
Elisabeths allra första studioinspelning.
Duett med Mats Rådberg som blev en megahit hos den skandinaviska countrypubliken.





DÅ LYSER EN SOL (1981)
"Då lyser en sol" var Bettans första solo-hit.
Lasse Holm skrev låten speciellt till Elisabeth och hennes debutalbum "Angel of the morning".
Sedan dess har flera andra artister sjungit låten både i studio och på scen.
1986 gav Sissel Kyrkjebø ut sången på norska under namnet "Det skal lyse en sol" med text av
Trygve Hoff.


TOGETHER AGAIN (1981)
Bettans största hit från tiden som countryartist i Sverige.
En välkänd cover av Buck Owens.





DAG EFTER DAG (1982)
Chips' vinnande bidrag i Melodifestivalen 1982, komponerad av Lasse Holm och med text av Monica Forsberg.
Texten till "Dag efter dag" skrev Monica då hon var svårt sjuk och det sägs att det var arbetet med den som fick henne att hålla modet uppe.



OM JAG LYSSNAR (1983)
En av Bettans personliga favoriter, med vacker text av Monica Forsberg.
Låten var mycket populär under sin storhetstid och spelades ofta på bl. a. grillbarer och campingar
runt om i Sverige.




KÄRLEKSMAGI (1984)
1984 ville Elisabeth pröva sina solistvingar i Melodifestivalen med den starka balladen "Kärleksmagi", trots Bert Karlssons bestämda avrådan. Han tyckte inte att den riktigt höll, men Bettan stod på sig och fick som hon ville. Framträdandet i tävlingen blev dock ett fiasko när Elisabeth plötsligt och oförklarligt började sjunga falskt, vilket ledde till att "Kärleksmagi" missade en som många trodde var en given finalplats. Bettan blev knäckt och övervägde att helt sluta sjunga, men tog strax därpå nya tag, konsulterade en sångpedagog och bildade duon Bobbysocks tillsammans med norska Hanne Krogh.

RYSK ROULETT (1984)
"Rysk roulett" var ett drogförebyggande projekt, skapat av musikern och specialläraren Slim Lidén.
Grundstoffet var LP:n "Rysk roulett", där kända artister under det gemensamma namnet FAMN (Föreningen Artister Mot Narkotika) sjöng Slims texter om bl. a. hasch och Bettan hade äran att få sjunga titellåten.
"Rysk roulett" gavs ut på singel 1988.


LA DET SWINGE (1985)
Segermelodin i Eurovision Song Contest 1985 med Bobbysocks skräddarsyddes för den engelska marknaden och var såld till nästan varje europeiskt land redan före tävlingen.
Även om låten är skriven av en norrman finns svenska influenser med i form av Torgny Söderbergs arrangemang. Det var Elisabeth som en förmiddag i slutet av januari 1985 ringde Torgny och bad honom hjälpa till med soundet till en låt som hon och Hanne Krogh fått till den norska melodifestivalen.


ÄNGEL I NATT (1985)
Bert Karlsson, skivbolagsdirektören på Mariann Records som Bettan då var knuten till, skickade hem en låt till Elisabeth som han tyckte att hon skulle spela in, det var Jennifer Rush´s stora hit från 1984,
"The power of love" och redan samma kväll som Bettan hörde melodin skrev hon en svensk text och spelade in låten ett par dagar senare. Texten till "Ängel i natt" skrev Bettan i två varianter, en för kvinnoröster och en för mansröster. Den sistnämnda versionen har bl. a. dansbandet Sten & Stanley spelat in på ett av sina album.

TISSEL TASSEL (1985)
"Tissel Tassel" var påtänkt som ett eventuellt bidrag till Melodifestivalen 1985 men kom aldrig med
bland de tio tävlande.
Låten blev dock en stor hit i Skandinavien påföljande år.




WAITING FOR THE MORNING (1986)
Jan Thoreby´s text till "Waiting for the morning" skrevs ursprungligen för en ensam röst och från början var det meningen att Hanne Krogh skulle sjunga låten på sitt nästa soloalbum. Då det senare beslutades att Bobbysocks skulle framföra den vid den norska grammisgalan, Spellemannprisen, i januari 1986 skrevs texten om för att passa två röster.
Lars Kilevold och Eyvind Rølles hjälpte till att anpassa texten till både Hanne och Elisabeth.


NOBODY THERE BUT ME (1988)
När Bettan, som var ett stort fan av countryartisten Bruce Hornsby, befann sig i Los Angeles för att hitta låtar till det kommande albumet "Älskar, älskar ej" besökte hon hans lilla musikförlag och hittade den förtjusande "Nobody there but me".
På Bruce Hornsby´s Europaturné blev Elisabeth inbjuden att sjunga låten tillsammans med honom under konserten på Rockefeller i Oslo.


DANSE MOT VÅR (1992)
Bettans genom tiderna största hit som soloartist. Den är skräddarsydd till Elisabeths röst och skrevs speciellt för albumet "Stemninger".
"Danse mot vår" är Bettans personliga favoritlåt och har under många år varit en av de mest spelade låtarna i Norge. Upphovsmannen Rolf Løvland inkluderade melodin i en instrumental version under namnet "Serenade to Spring" på sin folkmusikgrupp Secret Garden´s debutalbum 1995.


OVER THE RAINBOW (1992)
Det var när Elisabeth som liten fick höra Judy Garland sjunga "Over the rainbow" som hon fick upp
ögon och öron för sång och musik.
Sången ligger till grund för hela hennes artistkarriär.




I EVIGHET (1996)
Kompositören till "I evighet", Torhild Nigar, släppte sitt första album "Stille vann" 1994 och det var meningen att "I evighet" skulle vara med bland låtarna på skivan, men det blev inte av och det sägs hon ha varit glad för då Elisabeth tillförde något annat och bättre i sin version 1996. Låten var nära att bli diskad inför ESC då den fanns utgiven på kassett i USA men den Europeiska TV-unionen (EBU) kunde inte hitta något som tydde på att den hade utnyttjats i kommersiellt sammanhang före tävlingen och därmed inte varit använd i strid med regelverket så en diskning blev därför inte aktuell.

ETERNITY (1996)
På sensommaren 1996 toppade Elisabeth hitlistorna i Israel med den engelska versionen av vinnarlåten
i den norska melodifestivalen och sedermera tvåan i Eurovision Song Contest, "I evighet".





KOMMER TID, KOMMER VÅR (1996)
Låten sjöngs ursprungligen av Jan Johansen och Jill Johnson i en svensk utgåva 1996.
Efter Bettans andraplacering i Eurovision Song Contest spelade Jan in låten på nytt med Elisabeth
som ny duettpartner.
Singeln släpptes endast i Norge och det var från början tänkt att låten skulle sjungas med norsk text
men p.g.a. Jans bristande språkkunskaper fick de sjunga på svenska.


WIR SIND DABEI (1998)
Bettans tvåa i Eurovision Song Contest 1996 blev två år senare tysk idrottshymn. Idrottsförbundet gjorde "I evighet" till den officiella hymnen i förbindelse med sitt 100-årsjubiléum, som firades med dunder och brak i München. Under det tio dagar långa arrangemanget fick Elisabeth framföra sången flera gånger och på flera språk. Bl. a. från borgmästarens balkong i rådhuset och på Olympiastadion, där hon hissades upp i luften på en gondolliknande plattform. Med anledning av detta jubiléum fick sången en specialskriven text på tyska; "Wir sind dabei".

YOU AND I (1998)
Duett med Jan Werner som blivit ett permanent inslag i deras gemensamma konserter och turnéer.
Efter fyra år som duo spelade de in låten på Jan Werners musikalalbum "Music of the night".
Den finns också med på samlings-CD:n "Over the rainbow and other musical highlights" som innehåller
tidigare utgivna musikallåtar med Bettan och Jan Werner.



EN TÅRE AV GLEDE (2000)
Norska SOS-Barnbyars aktionssång från 2000 som skrevs med hjälp av Bettans dotter Anna.
Elisabeth, kompositören Svein Gundersen och textförfattaren Stig Nilsson satt hemma hos Bettan när Anna, då 5 år, kom in med en liten blombukett som hon hade plockat själv.
Alla tre smälte med en gång och på det viset föddes idén till sången som handlar om en mors känslor
för sitt barn och barnets tankar om att hjälpa de som inte har någon mor.


THE YEAR WE PAINTED PINK (2005)
Låten "The year we painted pink" handlar om år 1985 då Bobbysocks vann Eurovision Song Contest
med "La det swinge" och sedan turnerade över hela Europa.
Men framför allt är den en hyllning till Bettans nära vän och Bobbysocks-kollega Hanne Krogh.




SHE COULD EVEN TALK TO THE SPARROWS IT SEEMS (2005)
"She could even talk to the sparrows it seems" är Bettans egen berättelse om sin favoritartist
Dolly Parton och om alla likheter mellan de två, som hur deras mödrar båda var sömmerskor och
sydde kläder till sina döttrar och om likheten mellan deras uppväxt.




JACKSON (2005)
Lee Hazelwood och Nancy Sinatra sjöng in "Jackson" på skiva 1967 och första gången han spelade
in låten med någon annan än Nancy var tillsammans med Elisabeth i en norsk studio 2005.
Lee blev inbjuden till Oslo och stannade där några dagar för att spela in duetten.
Bettan själv var och är mycket stolt över inspelningen.



Till toppen